Spring hovednavigationen over

En advokat overvejede som led i markedsføring på sit tøj at påføre firmalogo, kontaktoplysninger, tekst og en QR-kode med link til advokatkontorets hjemmeside.


Responsum- anmodning om udtalelse, god skik

Ved e-mail af 3. juni 2022 har du anmodet Responsumudvalget om en udtalelse om
god advokatskik, jf. § 32, stk. 1, i Vedtægt for Det Danske Advokatsamfund, jf.
bkg. nr. 150 af 24. februar 2020.

Af anmodningen fremgår bl.a., at du beskæftiger dig med straffesager, og at du som
led i markedsføring overvejer på dit tøj, fx træningstøj, at påføre firmalogo og
kontaktoplysninger samt følgende: ”Er politiet efter dig?” eller evt. ”Er der nogen
efter dig?”. Ved siden af teksten agtes trykt en QR-kode med link til
advokatkontorets hjemmeside.

Spørgsmålet til Responsumudvalget lyder:

Vurderes sådan markedsføring være i strid med god advokatskik?

Henvendelsen har været behandlet på et møde i Responsumudvalget, der herefter
udtaler:

Af ’Regler om god advokatskik inden for Det Europæiske Fællesskab’ senest
ændret i 2006 fremgår af pkt. 2.6 om individuel reklamering:

”2.6.1. En advokat er berettiget til at oplyse offentligheden om sine
tjenesteydelser, forudsat at oplysningerne er præcise og ikke
vildledende og respekterer fortrolighedsforpligtelsen og andre af
advokatstandens grundværdier.
2.6.2. En advokats individuelle reklamering i enhver form for medie,
såsom presse, radio, fjernsyn, via elektroniske kommercielle
meddelelser eller på anden måde, er tilladt i den udstrækning, den
overholder kravene i § 2.6.1.”

Af de advokatetiske regler fremgår følgende:

”Artikel 4, stk. 3. Advokaten må ikke gennem markedsføringstiltag i
Kriminalforsorgens institutioner for ungdomskriminelle, asylcentre og
lignende søge at påvirke de indsattes eller beboernes valg af advokat.

Artikel 71. I forbindelse med korrespondance og markedsføring skal ordet
’advokat’ indgå i advokatfirmaets navn eller i en tilføjelse dertil.

Artikel 72. Advokatfirmaers navn og andre forretningskendetegn,
derunder logo, må ikke være egnet til at give indtryk af, at
advokatvirksomheden udøves af andre end dem, der efter retsplejelovens
§ 124, jf. § 124 c, kan være medejere af et advokatfirma.”

De advokatetiske regler indeholder ikke herudover eksplicitte begrænsninger i
forhold til advokaters markedsføring, men advokater skal generelt følge god
advokatskik også ved markedsføringstiltag. Markedsføring må fx ikke kunne
henføres eller medvirke til klientfiskeri og skal ske under hensyn til lovgivning mv.,
fx markedsføringsloven. Dette beror på en konkret vurdering. Oplysninger givet i
forbindelse med markedsføring skal være korrekte og må ikke være egnet til
vildledning. Markedsføring, der ikke er i overensstemmelse hermed, vil være i strid
med god advokatskik.

Responsumudvalget udtaler sig alene om de advokatetiske regler og ikke om
markedsføringsloven mv.

Det bemærkes - med henvisning til art. 4, stk. 3 - at det vil være i strid med god
advokatskik at bære tøj med de omtalte tekster i for fx Kriminalforsorgens
institutioner for ungdomskriminelle, asylcentre og lignende.