Spring hovednavigationen over
Tilbage

Høring over udkast til forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om håndtering af udbredelsen af terrorrelateret indhold online (TCO-loven)

Modtager

Justitsministeriet

Ved brev af 25. februar 2022 har Justitsministeriet anmodet Advokatrådet om en udtalelse i anledning af ovenstående udkast til lovforslag.

Advokatrådet skal i den forbindelse bemærke følgende:

  1. Lovforslaget har bl.a. til formål at bringe dansk ret i overensstemmelse med TCO-forordningen ved at udpege Rigspolitiet som den nationale kompetente myndighed. Efter udkastet skal Rigspolitiet varetage en række opgaver efter forordningen, herunder meddele påbud til hostingtjenesteydere om at fjerne terrorrelateret indhold fra deres platforme samt kontrollere påbud om fjernelse, føre tilsyn med gennemførelsen af specifikke foranstaltninger og pålægge sanktioner.

Medlemsstaterne skal ifølge TCO-forordningens artikel 13, stk. 2, sikre, at deres kompetente myndigheder kan varetage deres opgaver uafhængigt og på en objektiv og ikke-diskriminerende måde med fuld respekt for grundlæggende rettigheder, og at de kompetente myndigheder ikke søger eller modtager instrukser fra noget andet organ i forbindelse med udøvelsen af de opgaver, som de får tildelt i medfør af forordningen.

Det lægges i lovudkastet til grund, at Rigspolitiet og anklagemyndigheden ved behandlingen af sager i henhold til TCO-forordningen forudsættes at være uafhængige i overensstemmelse med forordningens krav herom. Advokatrådet har forståelse for de praktiske og organisatoriske betragtninger, der anføres til støtte for forslaget om at udpege Rigspolitiet som den nationale kompetente myndighed på området, og det anerkendes, at det ikke umiddelbart er let at pege på et alternativ, som med fuld uafhængighed ville kunne varetage opgaven under iagttagelse af de relevante hensyn til ytringsfriheden og retssikkerheden. Det bemærkes imidlertid, at Rigspolitiet og anklagemyndigheden organisatorisk er underlagt Justitsministeriet, at justitsministeren efter retsplejeloven har en almindelig beføjelse til at meddele de offentlige anklagere pålæg vedrørende behandlingen af konkrete sager, jf. retsplejelovens § 98, stk. 3, og at justitsministeren er tillagt påtalekompetencen i terrorrelaterede sager, jf. straffelovens § 118 a. I lyset heraf skal Advokatrådet anbefale, at Justitsministeriet redegør nærmere for, hvorledes det bedst muligt sikres, at den nationale kompetente myndighed fuldt ud opfylder forordningens krav om uafhængighed. I den forbindelse kunne det overvejes at tildele Tilsynet med Efterretningstjenesterne en kontrolfunktion.

  1. Efter den foreslåede ordning er en hostingtjenesteyder eller en indholdsleverandør afskåret fra administrativt at påklage et påbud om fjernelse af terrorrelateret indhold. Dette vil kun kunne ske efter de almindelige civilprocessuelle regler, hvilket vil være besværligt og omkostningstungt.

Advokatrådet bemærker, at reglerne om blokering af hjemmesider indebærer, at afgørelse herom træffes efter forudgående retskendelse, således som der også er redegjort for i lovudkastet, jf. retsplejelovens § 791 d. Der er i den sammenhæng opstillet en række retsgarantier for den berørte, herunder beskikkelse af advokat, jf. retsplejelovens § 784.

Advokatrådet anbefaler, at det overvejes at foreskrive tilsvarende regler vedrørende meddelelse af påbud til hostingtjenesteydere om fjernelse af indhold på deres platforme.

 

Med venlig hilsen

 

Andrew Hjuler Crichton
Generalsekretær

 

Sagsnr: 2022-653