Alle advokater og advokatvirksomheder er underlagt Advokatrådets risikobaserede tilsyn. Men der kan være stor forskel på, hvor ofte tilsynet gennemføres, og hvordan det foregår hos den enkelte. Læs hvordan du som advokat forbereder dig bedst, hvis du får tilsyn.
Som advokat kan man ikke længere regne med, at hvis man bliver udtrukket til tilsyn, så ligner det naboadvokatens tilsyn. Hverken advokaten ved naboskrivebordet i samme virksomhed eller advokaten på nabokontoret ude i byen.
Det skyldes, at tilsynet de seneste år er overgået til at være individuelt og risikobaseret, samtidig med at der også føres et separat tilsyn med advokatvirksomheder. Populært sagt sætter tilsynet nu ind der, hvor der statistisk set er den største risiko, samtidig med at det skal sikres, at alle advokater udtages til tilsyn. Det betyder, at advokater og advokatvirksomheder er opdelt i tre risikogrupper – lav, mellem eller høj – baseret på data og statistiske sammenhænge. Advokaterne og virksomhederne får på baggrund af risikoklassificeringen tilsyn med for-skellige intervaller.
De beskæftigede advokater i virksomheden kan godt tilhøre forskellige risikogrupper, og en advokatvirksomhed kan have en anden risikoklassifikation end nogle af de advokater, der arbejder i virksomheden. Oplysningerne om risikogrupper og oplysninger fra advokaters årlige tilsynserklæring benytter Advokatrådets tilsyn til at tilrettelægge tilsynene. Afhængig af tilsynsgruppe og fagområder m.m. kan tilsynet være fysisk, online eller gennemføres på skriftligt grundlag.
Tilsynsbrev beskriver, hvad du skal gøre
Og hvordan forbereder du dig så som advokat på et tilsyn med de ændringer?
Svaret er, at alle, der er udtaget til tilsyn, modtager et tilsynsbrev. Heri er det beskrevet, hvad der er relevant for lige netop dit eller din virksomheds tilsyn. I brevet beskrives også, om det vil være et skriftligt, online eller onsite-tilsyn, og hvad du skal indsende af dokumenter forud for tilsynet.
Det nye risikobaserede tilsyn betyder også, at der i de største advokatvirksomheder løbende vil blive udtaget advokater til tilsyn. Advokatrådets sekretariat bestræber sig på, at indkaldelserne til tilsyn i denne sammenhæng sker samtidig en eller to gange om året.
Du vil altid forud for et tilsyn skulle indsende dokumentation for gennemført obligatorisk efteruddannelse og forsikring og garanti.
Virksomhedsadvokater skal udover obligatorisk efteruddannelse samt forsikring og garanti indsende oplysninger om brug af titel.
Advokatvirksomheder skal indsende dokumentation for, at de opfylder oplysningsforpligtelsen for advokater samt retningslinjer for interessekonflikter. Advokatvirksomheder, som beskæftiger advokater med sager omfattet af hvidvaskloven, skal indsende risikovurdering, politik og forretningsgang.
Hvis du udtages til et særligt hvidvaskspecifikt tilsyn, vil du udover risikovurdering, politik og forretningsgang blandt andet skulle indsende oplysninger om forskellige kategorier af sager, hvor klienten er en politisk eksponeret person, og sager som er under skærpet overvågning. Se nærmere om forberedelse til det hvidvaskspecifikke tilsyn på Advokatsamfundets hjemmeside.