Spring hovednavigationen over
Tilbage

Skifteportalen lanceres den 15. november

Den 15. november lancerer Danmarks Domstole Skifteportalen i alle retter, hvilke betyder, at det fremadrettet vil være obligatorisk at benytte portalen i sager, hvor afdøde er gået bort den 15. november eller derefter.

I morgen den 15. november udrulles Skifteportalen i hele landet, men portalen har allerede været i brug siden 4. oktober hos skifteretterne i Roskilde, Odense, Holstebro, Hjørring og Bornholm, der har testet Skifteportalen i en såkaldt ’pilotfase’. Derfor er Skifteportalen allerede tilgængelig her

Domstolenes skifteportal skal benyttes i dødsboer, hvor afdøde er gået bort den 15. november eller herefter. Hvis afdøde er død før den 15. november 2022, håndteres krav mv. som hidtil.

Lanceringen af portalen betyder, at fra den 15. november 2022 skal følgende anmeldes via domstolenes skifteportal:

  • Krav til dødsboer
  • Tilgodehavender til dødsboer, hvor man ikke kender dødsboets kontaktperson

Fra den 15.november 2022 kan følgende anmeldes via domstolenes skifteportal:

  • Tilgodehavender til dødsboer, hvor man kender dødsboets kontaktperson
  • Effektfortegnelser til dødsboer
  • Forespørgsler til dødsboer

Skifteportalen kommer til at have betydning for offentlige myndigheder og organisationer, virksomheder og advokater. Herudover selvfølgelig for alle borgere, der er kontaktpersoner i dødsbo.

Læs vejledning samt guides til Skifteportalen her