Spørgsmål og svar til klientkontoerklæringens indhold
Se alle-
Hvad skal jeg oplyse i egenerklæringens punkt 1.1.
Du bedes oplyse de samleklientkonti, du har i din virksomhed. Du bliver samtidig bedt om at oplyse, hvorvidt oprettelsen er sket før eller efter den 1. marts 2020. Det er fordi reglerne om oprettelse af klientkonti ændrede sig i 1. marts 2020, således at du som advokat har ansvaret for at sikre, at banken skriftligt har forpligtet sig til at overholde betingelserne i klientkontovedtægtens § 8.
-
Hvilken dato skal revisor oplyse i afsnittet ” Erklæring om aftalte arbejdshandlinger vedrørende klienttilsvar”
Du har som revisor indgået en aftale med din kunde om at udarbejde denne konkrete klientkontoerklæring. Dette kan være sket som en del af en større aftale, for flere år ad gangen eller kort tid inden du udarbejder klientkontoerklæringen. Datoen her er datoen på den aftale, der ligger til grund for dit arbejde med denne klientkontoerklæring.
-
Handling 2
Konkursboer og bobestyrerboer skal være oprettet på separate klientkonti i pengeinstitutter. Kontoen skal være vedtegnet boets navn, og det skal altså være muligt at se, hvilken klient kontoen tilhører.
-
Handling 4
Der er ikke krav om at revisor i alle tilfælde skal ud og fysisk besøge advokaten for at kunne afgive klientkontoerklæringen. Det er dog vigtigt, at revisor på anden vis sikrer sig, at forholdene er som de skal være.
Datoen angivet er den dag, hvor du som revisor har påset at klientbogholderiet udviser de enkelte mellemværender og det samlede klienttilsvar.
-
Handling 6
Der skal reguleres på den førstkommende åbningsdag.
Reglerne i klientkontovedtægten betyder, at der skal ske daglig bogføring og eventuel regulering gør, at advokaterne skal ajourføre bogholderiet første åbningsdag efter årsskiftet.
Det er således ikke muligt at tilbagedatere eventuelle afregninger af sager efter den første åbningsdag.
-
Handling 12
På baggrund af spørgsmål til den tidligere formulering, har vi ændret punkterne i Handling 12. Vi har med den nye formulering forsøgt at gøre det lettere at anføre om pengestrømmen går til eller fra klientkontoen, ligesom det bliver nemmere at angive, hvis der skulle være forskel på det reguleringsbeløb, der fremgår af bogføringen og det der rent faktisk reguleres i pengeinstituttet.
-
Handling 16
Formålet med handlingen er at afdække, hvorvidt der lånes likviditet af klienterne. Derfor skal de sager, der udtages, være sager med klienttilsvar.
Der kan være tale om lån af likviditet, hvis der faktureres et større beløb, og der efterfølgende krediteres og skrives en mindre faktura. Det er derfor vigtigt, at revisor noterer begrundelsen for udstedelsen af den pågældende kreditnota.
Hvis der er tale om fejl i modtageradressen eller i den interne salærfordeling, og dette er årsagen til kreditnotaen, skal den ikke medtages i erklæringen.