Spring hovednavigationen over

Tema: Ryk i fængsel - Fra afsoning til soning - er løsningen den nye strafreform

Publiceret: 9. december 2025

Tekst: Isabel Fluxá Rosado Foto: Jeppe Carlsen og Morten Holtum

LinkedIn ikon Link ikon Prink ikon

Med den nye strafreform har regeringen med bred opbakning fra Folketinget sat nye mål og rammer for afsonere i de danske fængsler over de næste fem år. Nogle skal fængsles i længere tid, andre i kortere. Flere fængsler skal bygges, nye tiltag er på vej med alternativer til fængsel for nogle afsonere, og fokus er øget på sårbare indsatte, forebyggelse og resocialisering. Men ifølge både advokater og eksperter er der lang vej til et forbedret straffe- og fængselssystem.

’Ryk i fængsel og gå tilbage til start’ kan for mange afsonere snart betyde ryk længere tid i fængsel og forvent ikke en ny start – eller at du rykker i din udvikling. 

Der er enorme forskelle på forholdene i de danske fængsler og med regeringens nye strafreform, er der lagt op til markante forandringer, som skal give et samlet løft med tilførsel af 7,5 mia. kroner over de næste fem år. Pengene strømmer til Danmarks Fængsler (tidligere Kriminalforsorgen) med den nye strafreform, der blandt andet betyder strafskærpelser for personfarlig kriminalitet – samtidig med øget brug af alternative strafformer for andre grupper af afsonere. Der er konkrete mål om en kapacitetsudnyttelse i fængslerne på 92 procent i 2030 mod de nuværende 103 procent. Der er også mål om en sænkelse af recidivraten til 15 procent, dvs. hvor mange afsonere, som kommer til at begå ny kriminalitet indenfor to år efter løsladelse. I dag er den omkring 30 procent.

Men er det realistisk, og kan de mange nye tiltag lade sig gøre?

Det er tvivlsomt, mener Mikael Skjødt, formand for Advokatrådets strafferetsudvalg.

”Der er flere gode takter i regeringens strafreform, men jeg er bekymret for, at strafskærpelserne og den konkrete mangel på personale i fængslerne vil gøre det umuligt at realisere de gode initiativer om eksempelvis resocialisering,” siger han.

Han anerkender, at det er et politisk valg at skærpe straffene yderligere, men påpeger, at de kommer ovenpå en lang række af strafskærpelser, der er vedtaget de senere år, blandt andet med bandepakker og et ønske om fordobling af straffene for udvalgte lovovertrædelser.

”Jeg har ikke set dokumentation for, at længere straffe fører til mindre kriminalitet. Flere eksperter har peget på, at det modsatte synes at være tilfældet. Men det er et politisk valg. Jeg tror dog, at samfundet har en højere interesse i, at der kommer hele mennesker ud på den anden side af en fængselsdom, end at de skal sidde i længere tid i et system, der i forvejen er under massivt pres,” siger Mikael Skjødt.

Overbelægning og underbemanding

Særligt på to områder står det kritisk til: Fængslerne lider under overbelægning og underbemanding, og ikke mindst problemer med at tiltrække tilstrækkelig med fængselsbetjente, der har den afgørende daglige interaktion med fangerne. Reformen har tiltag til at rekruttere udenlandske fængselsbetjente og også ambitioner om flere ansættelser af civilt personale, for eksempel flere socialrådgivere og undervisere.

Som det er nu i 2025, er forholdene i de danske fængsler stærkt kritisable med en belægning på 103 procent, og antallet af fængselsbetjente er faldet 13 år i træk frem til sidste år, hvor faldet stagnerede.

En ny rapport, som Advokatsamfundet har fået udarbejdet af Copenhagen Economics med støtte fra Dreyers Fond viser, at der blot skal ske den mindste rystelse af forudsætningerne for de nye planer, for at budgettet og ikke mindst planerne i strafreformen skrider. Blot en forsinkelse af byggeriet af nye fængsler eller fortsatte problemer med rekrutteringen kan få korthuset til at falde sammen, når der i 2030 netto vil være 500 ekstra indsatte som en direkte konsekvens af de skærpede straffe i den politiske aftale.

”Der skal ikke meget til, før intentionerne ikke kan realiseres, og som det ser ud nu, mangler der jo 250-300 betjente,” siger Mikael Skjødt og uddyber:

”Selv med høje ambitioner og flere penge til fængslerne er ressourcerne knappe. Overbelægning og underbemanding gør det svært at løfte forholdene for de indsatte – og det kan få alvorlige konsekvenser for både retssikkerhed og resocialisering,” mener han.

Magasinet Advokaten har i det følgende talt med eksperter, advokater og Danmarks Fængsler om vilkårene her og nu og om forventninger til den nye strafreform. Hvad er godt, hvad er skidt, og hvilke konsekvenser har det, når indsatte skal tilbage til samfundet. Og hvad skal der  til i forhold til resocialisering og ikke mindst forebyggelse af kriminalitet.  

Jeg har ikke set dokumentation for, at længere straffe fører til mindre kriminalitet. Flere eksperter har peget på, at det modsatte synes at være tilfældet. Men det er et politisk valg.

Mikael Skjødt

Forsvarsadvokat og formand for Advokatrådets strafferetsudvalg

Strafreform

Den politiske aftale om strafreform fra juni 2025 indeholder tiltag på seks områder, som samlet set skal skærpe straffe, øge fængselskapaciteten og styrke forebyggelsen af kriminalitet. Der bliver investeret over 7,5 mia. kr. frem mod 2030 til fængsler, forebyggelse og personale.

  1. Hårdere straffe for personfarlig kriminalitet
    • Fordobling af straffen for grov og særdeles grov vold.
    • 50 % højere straf for voldtægt begået med vold eller trusler.
    • Skærpede straffe for gentagen simpel vold, vold mod partner/barn, gruppevold og trusler mod offentligt ansatte.
  2. Flere fængselspladser
    1. Over 2.000 nye fængselspladser frem mod 2030.
    2. Et helt nyt lukket fængsel med op til 400 pladser.
    3. Udvidelser i Sønder Omme, Grønland og genetablering af Horserød.
    4. Planer om nyt kvindefængsel i Jylland eller på Fyn.
  3. Styrket kriminalitetsforebyggelse
    • 300 årsværk til forebyggende indsats i fængslerne.
    • 200 mio. kr. årligt til forebyggelse og værkmestre.
    • Fokus på unge, psykisk sårbare og socialt udsatte indsatte.
    • Kriminalitetsforebyggelseskommission nedsat med toårigt mandat.
  1. Bedre rekruttering og fastholdelse
    • 200 mio. kr. årligt til mere uniformeret personale og bedre arbejdsvilkår.
    • Indførelse af sikkerhedsbetjente med kortere uddannelse.
    • Rekruttering af fængselsbetjente fra andre EU-lande.
  2. Alternative strafformer
    • Flere afsonere i fodlænke (op til 12 måneder).
    • Virksomhedsafsoning og andre afsoningsformer.
    • Mulighed for jobafsoning for unge med mindre grove domme.

6.      6. Varetægtsfængsling

    • Øget brug af fodlænker.
    • Undersøgelse af brugen af besøgs- og brevkontrol.