Spring hovednavigationen over

Advokatrådets sekretariat (tilsynsafdelingen) inviterer - som et nyt tiltag - til løbende dialogmøder, hvor advokater og medarbejdere i complianceafdelinger kan komme og høre om aktuelle emner og nyheder på tilsynsområdet. Det første møde finder sted inden sommerferien. 

Advokatrådets sekretariat vil i den kommende tid invitere advokater og complianceafdelinger til at deltage i dialogmøder. Dialogmøderne er tænkt som et uformelt forum, hvor advokater og medarbejdere fra advokathusenes complianceafdelinger sammen med medarbejdere fra sekretariatets tilsynsafdeling kan drøfte emner, som relaterer sig til tilsynet. 

Det kan for eksempel være forpligtelserne indenfor hvidvask- og klientkontoområdet samt vejledning om, hvordan advokaten eller complianceafdelinger bedst forbereder sig til et tilsyn, og hvad man i den forbindelse med fordel kan være særligt opmærksom på.  

Møderne kommer i forlængelse af, at Advokatrådet har omlagt tilsynet til en mere risikobaseret model. Den nye tilsynsmodel er trådt i kraft den 1. januar 2025, og hovedfokus i det nye, mere risikobaserede tilsyn, er, at tilsynsressourcerne fokuseres på de mest klient- og samfundsskadelige områder, og særligt tilsynet med klientkontomidler og hvidvask er blevet skærpet.   

Tilsynsdirektør Pernille Ekman uddyber:

”Der er sket en række forandringer i tilsynet, og dem vil vi gerne tale med advokaterne om og høre, hvordan de opleves, og også gerne uddybe baggrunden for disse ændringer. Samtidig kan møderne bruges til at tale om de spørgsmål, som advokaterne måtte have. Så det er et nyt tiltag, som vi ser meget frem til at sætte i værk”.

Der vil ligeledes forud for møderne kunne tages andre emner op fra deltagernes side i det omfang, disse falder inden for dialogmødets fokusområder og rammer, idet det bemærkes, at tilsynsafdelingen som uafhængig tilsynsmyndighed naturligvis ikke kan drøfte eller involvere deltagerne i forhold, der vedrører selve ”tilsynsmaskinrummet”.  

Det er Advokatsamfundets håb, at dialogmøderne vil blive mødt positivt, og at møderne kan give grundlag for god erfaringsudveksling og mulighed for at give konstruktiv feedback. 

Advokater og compliancefunktioner inviteres således med afsæt i ovenstående til at indmelde interesse for at deltage i det første dialogmøde, som forventes afholdt sidst i maj/primo juni 2025 med en varighed af ca. 2 timer og med hovedemnet ”forberedelse af tilsyn” på dagsordenen. 

Hvis du eller din complianceafdeling er interesseret i at deltage i dialogmødet, bedes du/I senest den 30. april 2025 orientere sekretariatet herom på e-mail: postkasse@advokatsamfundet.dk med oplysning om dit navn og navnet på det advokatfirma, du er tilknyttet.

Din e-mail bedes indeholde ”dialogmøde tilsynsafdelingen” i emnefeltet. Det vil af hensyn til pladsen alene være muligt at deltage med én person fra hvert advokatfirma.  

Henset til mødernes uformelle karakter og sekretariatets begrænsede fysiske rammer, vil sekretariatet fra møde til møde sammensætte et antal deltagere repræsentativt. Sekretariatet vil efter afviklingen af hvert dialogmøde udgive en nyhed på Advokatsamfundets hjemmeside om mødets indhold, relevante drøftelser og opsamlinger/konklusioner, således at alle interesserede har mulighed for at orientere sig heri.

Det første møde vil blive afholdt i Advokatsamfundets lokaler, Kronprinsessegade 28, 1306 København K.

Afhængigt af interessen for dette vil et tilsvarende dialogmøde kunne afholdes et andet sted i landet, eksempelvis i Århus.  

Advokatsamfundet vil invitere til det næste dialogmøde engang i løbet af efteråret. 

Vi modtager også meget gerne input eller bemærkninger i øvrigt til ovennævnte initiativ, som kan sendes til postkasse@advokatsamfundet.dk att.: advokat Mette Ørsted.