Ny digital arbejdsgang bliver taget i brug til efteråret

Print Print
10-08-2017

 

Fra efteråret 2017 bliver den nye digitale arbejdsgang ved domstolene gradvist taget i brug.

Siden 2013 har domstolene arbejdet på at realisere visionen om at kunne arbejde fuldt digitalt med en sag. I første omgang for de civile sager ved domstolene, hvor borgere og professionelle brugere kan oprette en sag og følge den, dels et bagvedliggende it-system, Civilsystemet, som digitaliserer sagsbehandlingen internt ved domstolene.

Civilsystemet og Minretssag.dk bygger på den nye sagsbehandlingsplatform til alle fagsystemer, som med tiden skal erstatte en række gamle systemer. Systemet har været i pilotdrift siden efteråret 2016, hvor et stort antal sager er gennemført. Over halvdelen af Retten i Horsens’ verserende civile sager afvikles nu via det nye system. Til efteråret begynder den trinvise udrulning til resten af landets retter, startende i Vestdanmark. Det er første gang siden Tinglysningens digitalisering i 2009, at advokater, inkassobureauer, borgere og andre brugere får mulighed for fuld digital kommunikation med den lokale ret på et af de store sagsområder.

Læs mere om Minretssag.dk

Læs mere om den nye digitale arbejdsgang ved domstolene


Udskrift fra: http://www.advokatsamfundet.dk/Service/Nyheder/2017/Digital arbejdsgang efteraar 17.aspx - d. 17-12-2017.
Ophavsretten tilhører Advokatsamfundet.
Informationerne må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.